Amouage – dziedzictwo Bliskiego Wschodu

Jeśli chodzi o perfumy orientalne, to na blogu pojawił się co prawda wpis dedykowany Montale, jednak sama marka jest francuska. Tymczasem dziś już w całości przenosimy się na Bliski Wschód. Na bohatera niniejszego tekstu wybrałem bowiem Amouage. A więc brand założony przez Sułtanat Omanu. I od lat zaopatrujący tamtejszy dwór w wonne kompozycje. Posiadający też jednak światową renomę. Zwłaszcza w ostatnich 10-15 latach reputacja firmy znacząco wzrosła. Do czego w dużej mierze przyczynił się Christopher Chong, jej dyrektor kreatywny w latach 2007-2019. Po więcej szczegółów zapraszam jednak do lektury całego wpisu.  

     Marka Amouage powstała w 1983 roku z rozkazu sułtana Qaboos’a bin Said al Said’a. Jej założycielem był zaś książę Sayyid Hamad bin Hamoud Al Busaidi. Natomiast za główny cel postawiono sobie przywrócenie świetności arabskiej sztuce tworzenia perfum. Przede wszystkim czerpiąc z kulturowego dziedzictwa Omanu. A więc dawnego ważnego ośrodka handlu mirrą i kadzidłem. Nie może zatem dziwić fakt, że wiele z kompozycji Amouage zbudowanych jest właśnie w oparciu o któryś z tych dwóch składników. Aby jednak zdobyć światowe uznanie potrzeba było czegoś więcej niż tylko przekonywującej historii i wysokiego budżetu. Dlatego też pierwsze pachnidła omańskiej marki powstały we współpracy z jednym z najbardziej renomowanych perfumiarzy ówczesnych czasów – Guy’em Robert’em, autorem między innymi oryginalnego Gucci pour Homme, Hermès – Équipage i Calèche czy Dioressence. To właśnie za jego sprawą światło dzienne ujrzał pierwszy zapach Amouage, nazwany po prostu Amouage (obecnie przemianowany na Amouage Gold). Jego premiera okazało się sporym sukcesem i jasno wskazała na ambicje marki. Która z czasem zaczęła umacniać swoją pozycję na światowym rynku perfum luksusowych. W zupełnie nową epokę wprowadził ją jednak dopiero wspomniany już Christopher Chong. Zatrudniony w 2007 roku, w roli dyrektora kreatywnego, w znacznej mierze przyczynił się do przekształcenia Amouge w jednego z najważniejszych graczy w swojej branży. Za jego sprawą powstawać zaczęły zapachy odważne i nowoczesne, nadal jednak silnie zakorzenione w kulturze Bliskiego Wschodu. Takie jak choćby przepiękny Interlude Man (2012), Journey Man (2014) czy Epic Man (2009). Chong zmienił również wygląd flakonów, tak by podbudować wizualną tożsamość zarządzanego brandu. Wzmocnił także kulturowe dziedzictwo marki, za inspirację do tworzenia pachnideł biorąc często lokalne dzieła literackie czy wydarzenia historyczne. Wprowadził również edycje limitowane oraz podzielił perfumy na kolekcje (obecnie cztery: główna, The Odyssey, The Secret Garden i The Library). W 2019 roku Chong zrezygnował jednak ze swojego stanowiska, a jego rolę przejął Renaud Salmon. Póki co, trudno natomiast powiedzieć coś więcej o kierunku, w którym pod wodzą Francuza zmierza Amouge.

     Oprócz historycznych tradycji, twórczość omańskiej marki osadza się na trzech filarach: wysoka jakość oferowanych perfum, pasjonujące inspiracje towarzyszące ich powstawaniu oraz dostarczenie klientowi poczucia, że ma do czynienia z towarem luksusowym. Pozostając wierna swoim korzeniom, firma korzysta z usług światowej sławy perfumiarzy takich jak Maurice Roucel, Alberto Morillas, Pierre Negrin, Lucas Sieuzac czy Randa Hammami. Jednocześnie, Amouge dba również o zachowanie swojego rodzinnego charakteru oraz integralność przekazu. Przywiązuje także sporą wagę do detali, takich jak choćby opakowanie czy sposób wysyłki. Do tego dochodzi zaś jeszcze niezwykle ciekawa kwestia. Mianowicie marka udostępniła dla zwiedzających specjalne Visitors Center oraz część mieszczącego się w Maskacie zakładu produkcyjnego. Goście mają w nich możliwość nie tylko poznać historię Amouage, ale i na własne oczy przekonać się jak wyglądają procesy maceracji składników, butelkowania i pakowania. Na miejscu można też oczywiście zakupić któryś z ponad pięćdziesięciu oferowanych obecnie zapachów, jak również świece oraz artykuły do kąpieli. Poszerzenie portfolio o te ostatnie dwie kategorie dodatkowo świadczy o globalnych ambicjach omańskiej firmy. Której produkty znaleźć można w rozrzuconych po całym świecie dwunastu dedykowanych butikach. Oraz u ponad tysiąca starannie wyselekcjonowanych lokalnych dystrybutorów (w Polce są to perfumeria Quality Missala oraz perfumeria Sopocki Styl). Zachęcam zatem by nie czekać i osobiście zapoznać się z niezwykłymi kompozycjami Amouage.